Grafický design

Nový design pražského metra I

Dnes ráno mi Tomáš Machek poslal fotky informačního designu ze stanice Karlovo náměstí. Před pár dny jsem se dozvěděl, že se na Karláku mění orientační systém, ale neměl jsem čas jet se tam podívat. Posuďte sami, nakolik se výsledek agentuře Báze 3 povedl.

Za fotografie děkuji Tomáši Machkovi a jeho iPhonu, další fotky najdete na veřejném fotoalbu Pavla Farkaše.

Oslovil jsem studio Báze 3, aby mi odpověděli na několik otázek, jakmile odpovědi přijdou, ihned je zveřejním.

Domnívám se, že proti stávajícímu stavu, který je smíchán ze zprzněné verze značení od Rostislava Vaňka z první poloviny 80. let a pozdějších amatérských dodatků, dolepků a dodělků, jde konečně o promyšlený počin, který se snaží řešit problematiku orientačního systému komplexně a moderně.

Předpokládám, že stanice Karlovo náměstí je jakási pokusná laboratoř, která má sloužit k otestování nového systému. Proto nebudu zabíhat do podrobné analýzy, ale zmíním jen pár bodů, které mě při prvním seznámení napadly.

Líbí se mi, že názvy stanic jsou kontrastní a nezávislé na barvě trasy. Jsem rád, že orientační systém odkazuje také na turistické body, což je pro orientaci návštěvníků Prahy mnohem důležitější, než názvy neznámých ulic. Skvělý nápad, který jsem ocenil např. v Tokiu, je číslování výlezů z vestibulu; pro snadnou orientaci a nalezení správné cesty je to velmi praktické. Zajímavý nápad představuje zkrácené schema trasy s vyznačením konečných a přestupních zastávek, pro rychlé zorientování při příchodu na nástupiště je to pravděpodobně dostatečné.

AKTUALIZOVÁNO: Pravděpodobně je použité písmo Stroudley písmolijny Dalton Maag. Za identifikaci děkuji uživateli typofoto na diskusním fóru Typhopile.com. Alespoň číslice, diakritika i tvary některých liter (R, y) tomu napovídají.

Jsem poněkud zklamán z ikon, symbol tramvaje a autobusu mně esteticky nelahodí. Rozpačitost ve mě vyvolává i nový symbol metra jako takového. Některé prvky jsou evidentně nepromyšlené: proporce češtiny a angličtiny na tabuli označující konec přepravního smyslu nedává smysl. S angličtinou je asi v Dopravních podnicích stále problém, kostel sv. Václava někomu, kdo hledá The Church of St. Wenceslaus, asi mnoho neřekne.

Každopádně jsem rád, že se kolem orientačního systému v metru něco děje. Některé aplikace napovídají, že to neskončí jen u metra. Co si o tom myslíte vy?

11. 5. 2010 Filip Blažek
Sdílet na Twitter   Sdílet na Facebook   Sdílet na Del.icio.us

Komentáře (25)

Tohle se mi opravdu nelíbí. Nechápu proč měnit něco, co funguje skvěle.

Metro mělo vlastní font i styl, obojí geniální a nadčasový. Tohle je slabej odvar.

Mnohem lepší by bylo např. vyčistit původní styl.

Škoda, zase jsme se připravili o něco na jsme mohli být pyšní.

Kateřina Skotalová pigcore.net
11. 5. 2010, 17:22

První vlaštovka, nemůžu zatím říct nic jednoznačného, pojedu napřed na Karlák. Ale jako průšvih to snad uplně nevypadá…

Jirka Toman toman-design.com
11. 5. 2010, 17:37

Filipe myslím, že to je špatně, je to chaotický přístup DP.
Co zadat každou stanici metra jiné reklamce, aby si přišli na své.
Proč nebyl použit Metron, když ho Franta s Markem zdigitalizovali?
Byla na to soutěž? Fakt to nechápu.Zas jedna promarněná příležitost.
Mimo jiné vyšla pěkná knížka Fotografická mapa pražského metra nafocená Ester Havlovou.

Pavel Jedlička
11. 5. 2010, 18:56

Já jsem celkem přivítal změnu grafiky, resp. vůbec vytvoření nějakého grafického stylu, Pražského dopravního podniku. Přestože se mi ověřilo, že ten návrh je trochu krátkozraký a po pár aplikacích začne dost nudit.
Ale nechávat zpracovávat vizuální styl metra fullservisovou agenturu s podprůměrným portfoliem je nehoráznost formátu, na který jsme si u nás už skoro zvykli.
Je možné na toto téma vynutit nějakou fundovanou debatu se zadavateli a realizátory?

Tomáš Brousil suitcasetype.com
11. 5. 2010, 19:05

Co to zas je!? Jak může bejt takováhle práce zadáná nějaké reklamce, která o tom ví očividně kulový? Je to náročná odborná disciplína vyžadující mhoho zkušeností a talentu(!), jakou má ta reklamka kvalifikaci takovouhle práci dělat? Je to to jejich portfolio, který je fakt k zblití? Zadává DPP práci technického rázu, např. v oblasti přepravy/bezpečnosti stejnejm diletantům? To abychom začali chodit pěšky.

Radek Sidun vytvarnici.eu
11. 5. 2010, 19:06

Změnu vítám, je nutná. zatím hodnotím je z fotek, zítra si projdu osobně. Směr hodnotím jako správný ale koncept navigace opakuje stejnou chybu jako stávající. Nevyužívá možností jak navštěvníka informovat průběžně — chybí mi směrov´e cedule na jezdících schodech, abych nemusel jak trotl dole utíkat od schodů až doprostřed nástupiště. Prostě nezrychluje orientaci.

Andr
12. 5. 2010, 08:57

Připadá mi, že autoři „designu“ nikdy nikde nebyli a pouze se zkušenostmi z Prahy vymýšlejí další „český originál“. Je vidět, že na zakázku takového rozsahu a významu odborně nestačí. Tohle přece není jednorázová reklama! Tohle má být orientační systém, který USNADNÍ cestujícímu pohyb v MHD!

Přitom po celém světě jsou k vidění v MHD skvělé nápady, které úžasně pomohou. Ale poučit se z ciziny, to čechům nevoní. Přišli by o národní hrdost.

Martin Hruška
12. 5. 2010, 09:31

Celkově: průměr. Piktogramy: špatný. Charakter: žádný.

Češi, zdá se, nemají moc smyslu pro navazování a budování tradice.

Ad anglické pojmenování: myslím, že pojmenovávat české památky anglickými jmény není úplně dobrý přístup. V Berlíně taky nikdo Alexanderplatz neříká Alexander’s square.

David Březina davi.cz
12. 5. 2010, 11:35

No tak ta agentura pro DPP dělá dlouhodobě, takže to chápu proč si vybrali ji i na tuto práci.
Osobně jsem z toho rozpačitej. rozhodně souhlasím s ANDR ohledně utíkání od schodů k ceduli, to mě prudí dlouhodobě. A takových nedostatku tohoto typu najdeme více. Moc user friendly to neni.

Dalsi vec co nechpau je, ze logo metra bylo dokonale v tom ze funguje jako sipka dolu a zaroven jako sipka tady je vchod do metra. Proc je tedy ted nad vchodem i ta belgicka sipka to opravdu nechapu…

Lukas Veverka parasite.cz
12. 5. 2010, 14:01

Kdyz jsem videl pokusy o orientacni system na Karlaku, napadlo me, ze to je docela dost podobny s mou diplomovou praci na VSUP nekdy v roce 2005, ktera se zabyvala prave orientacnim systemem metra. Diplomka byla predstavena jak na vedeni DPP tak i na nekolika vystavach. Podobnost v pismu, barevnosti, logiky informaci mi ji hodne pripomina. Nebo jsem paranoidni. Tady je par ukazek diplomky: http://www.otherway.cz/work.php?sub=1

Mirek Roubicek colmo.cz
12. 5. 2010, 15:47

Nam odbornikum pres pouzitelnost (sice webovou, ale informacni system jako informacni system) to nelahodi. Dokonce to mne osobne prijde i mimoradne spatne.

Agenturu Baze 3 neznam, ani po nich nepotrebuju patrat, ale po shlednuti fotek o nich hezky obrazek nemam. Jakozto informacni system to uplne selhava, je to zavadejici (doplnkova zestrucnujici tabule s chybejicim naznakem mezistanic a vzdalenosti, bilym pozadim spojena jednosmerka s informacemi o vystupnim smeru, prilisny duraz na cisla vystupu — jejichz ucel navic neni samovysvetlujici), graficky osklive (font, piktogramy). Je to pro me o to nepochopitelnejsi, ze v zahranici by se bylo kde inspirovat.

A anglickym nazvum pametihodnosti a mist taky davam palec dolu. Ve vetsine pruvodcu o Praze, ktere jsem mel tu cest videt, byva napsana (v zavorkach, nebo naopak jako hlavni) i ceska varianta.

Ale je to hadam statni zakazka, navic v totalne zkorumpovanem meste, takze co bychom chteli…

Ondřej Kratochvíl ondrejkratochvil.cz
12. 5. 2010, 19:16

Opravdu nemám rád nadávání nad zkorumpovaností atd ALE je fakt divný, že se taková věc zadá agentuře, která, přestože je tady spousta věcí, na který se dá navazovat (původní vizuál metra, diplomky atd), vytvoří průměrnej návrh, kterým naopak popře původní smysl vizuálu (M jako šipka dolů, do metra).
Tohle není o úplatcích, ale o komunikaci. Co je ale zarážející je to, že vedení DPP přece má nějaký povědomí o tom, že ten vizuál není novej, ne? Bohužel ale asi neví o digitalizaci Metronu, o tom bych si iluzi nedělal.. (Z fotek mě děsí hlavně ten tlustý hranatý „hřebínek“ v seznamu stanic.)
Paradoxně se tak asi Rathouzskému a spol. podařilo vytvořit něco, co se v dnešním zmatku xxxx grafiků, agentur a architektů už jen tak zopakovat nepovede. – Srovnání s vizuálem ČT, team kolem Alana Záruby..

Filip Dedic
12. 5. 2010, 21:43

Flipe, jak jsi myslel to srovnání s vizuálem ČT? Trochu jsem se v tom ztratil a tak nevím jestli to hodnotíš stejně nepovedeně jako hodnotíš tuto úpravu Metra nebo naopak…

Lukas Veverka parasite.cz
15. 5. 2010, 11:59

ČT má právě dobře koordinovaný team, který by mohl být pro projekty tohoto typu příkladem ve všech ohledech. (soudím podle výsledku) To, že má vlastní oddělení pro vizuál, není moc typické pro většinu státních institucí. Trochu jsem to zamotal, promiň..

Filip Dedic
15. 5. 2010, 19:42

Mám s metrem dlouhodobý problém. Kašle na cestujícího ve vagonu. Jsem pražák a už mockrát jsem si uvědomil, že když stojím v metru ve vagonu a kouknu se ven, tak v podstatě nevím, na které jsem stanici, pokud ji nepoznám podle designu stěn. Jak odlišné je třeba metro v Londýně, kde ve výši středu oken je na stěnách pásek, neustále opakující jméno stanice. Štve mě to, v metru často čtu a pak se najednou proberu, kouknu a chci vidět, kde že vlastně jsem. Slovní ohlášení při vjzedu do stanice mě většinou sice probere ze čtení, ale co vlasntě bylo ohlášeno, to mi uniká.

Martin Helebrant
20. 5. 2010, 16:21

Bohužel ani já nemohu gratulovat k redesignu navigace… Oceňuji sice některé prvky, ale v těch zásadnějších jsem zklamán. Třeba masívní žlutá zubatice :) s body jako stanicemi je krajně nevkusná svojí tloušťkou v poměru k písmu a přitom tento prvek není pro navigaci nijak zásadní a odebírá svou optickou tíhou dalším věcem (jako jsou třeba texty, ikony, šipky..) Jsem toho názoru, že navigace má být především o funkci a design jí musí respektovat a být maximálně nápomocen. Jak by vám asi bylo v Tokiu mezi rozsypaným čajem na cedulích, které by sice byly designově fajn, ale vy by jste z nich věděli prd kam jet. Mimochodem i uvnitř vagónů změna v cedulích linek metra byla k horšímu… Přidali sice ke stanicím ikony pražského hradu apod., ale nechali mozky doma, když došlo na realizaci v materiálu, jelikož tisknout(!) na bílou ceduli stanice žluté trasy bylo opravdu vrcholem amatérismu (čitelnost v porovnání s předchozími cedulemi s řezanou fólií je nesporně nižší) Ale abych jen nehaněl — vizuální styl DP s vektorovými tramvajkami, stromečky lemujícími zakulacené okraje všech materiálů je jedním s nejpovedenějších které jsem za minulé roky viděl v rámci podobných institucí.

Marmy marmy.net
21. 5. 2010, 10:27

Aniž bych tušil, že se něco chystá, jsem tuhle vystoupil na Karláku z metra. A můj autentický dojem byl — co se to děje, co je to tu za chaos na cedulích, které předtím měly naprosto jednoduchou strukturu ? Druhý dojem byl — trochu moderněji to vypadá. Třetí dojem — je to špatně, dělal to někdo kdo zřejmě nemá zkušenosti s tímhle typem projektu, resp. ne do té míry do jaké by si to metro zasluhovalo. Ta grafika je především méně přehledná než ta minulá, a zadruhé nijak zářně neladí s prostory metra jako takovými. Vyčistit styl založený na metronu by stoprocentně bylo lepší. Nemám o tom pochyb. Ale čerpání ispirace v minulosti, resp. respekt k existujícímu (a tím minulému) konceptu se holt dneska považuje skoro za zločin proti božstvu pokroku, a v takové situaci už kriteria kvality musí ustoupit…

Petr Somol
22. 5. 2010, 01:00

Nedá se to zastavit dokud byla napadená jenom jedna stanice? Otevřený dopis několika odborníků? Nějaký takový (snad za UGD) jsem tady už četl a tenkrát mi to přišlo jako dobré řešení.

Pudingo
24. 5. 2010, 23:12

pre zrovnanie by snad bolo dobre vlozit fotografie povodnych vizualov navigacnych schem

dakujem

janopoliak
25. 5. 2010, 10:59

Zakazky tohoto typu maji tvorit studia z prvni ligy (klidne i zahranicni). Renome, uroven, kvalita jejich predchozich praci = predpoklad, ze to zvladnou kvalitne je hlavni kriterium. Takhle verejny prostor dostava dalsi milionovou ranu, bohuzel.
V zahranici jsou autori kritizovani za daleko mensi prohresky: viz napr. http://creativereview.co.uk/cr-blog/2009/september/tube-map

Jan Svoboda selftone.cz
3. 8. 2010, 12:30

Dnes nebo během několika uplynulých dní (ale rozhodně méně než týden) byl informační systém upraven. Zmizela výrazná „rathouského“ šipka značící východ z hlavní lodi k eskalátorům, opět se vrátila žlutá barva (avšak nyní asi jen jako barva systému, nikoliv barva linky metra — vyskytuje se i ve vestibulu, kde mě již barva linky metra nezajímá).

http://twitpic.com/8e12qi

Toto nové značení je ale použito jen v jedné polovině stanice a jeho výskyt je dost nekoherentní. Je však možné, že jsem zachytil teprve první kroky většího redesignu.

Minulý týden jsem zaznamenal umístění nového schématu povrchu umístěný ve vývěsce ve středu nástupiště.

Pavel Farkas pfarkas.com
31. 1. 2012, 18:11

K výše uvedenému — po týdnu popsané změny zase zmizely… Zajímavý koncept promyšleného designu.

PS: Omlouvám se za malé „r“ v označení „Rathouského šipka“.

Pavel Farkas pfarkas.com
3. 3. 2012, 12:21

Experiment skončil. Po více než třech letech se na Karlovo náměstí vrací původní informační systém. Několik drobných změn však doznal: zůstala např. šedivá trasa projetých stanic či rozdělovníky mezi slovními celky.
https://twitter.com/pfar/status/436921837021196288

Pavel Farkas pfarkas.com
21. 2. 2014, 18:54

Vložit komentář




Autor

Filip Blažek

Spoluzakladatel časopisu TYPO, grafický designér ve studiu Designiq, pedagog, spoluautor knihy Praktická typografie.