Grafický design

Anketa na téma cen v grafickém designu

Společně s časopisem Font jsme se rozhodli vyhlásit anketu, jejímž cílem je zjistit průměrné ceny za služby týkající se grafického designu v České republice. Zajímají nás ceny, které účtujete nebo byste účtovali, pokud vás klient osloví přímo bez zprostředkující agentury.

Anketu najdete zde.

Výsledky budou zveřejněny v časopise Font, na webu Typo.cz a v dalších médiích, jakmile přestanou chodit odpovědi; předpokládáme, že anketa poběží minimálně do konce prádznin.

Děkujeme vám za ochotu přispět do této ankety, jejímž cílem je zjistit průměrné ceny v oboru a posloužit tak jako určité vodítko klientům i samotným grafikům. Dalším smyslem je zjistit, jsou-li rozdíly v cenách v Praze, krajských městech a v ostatních obcích nebo jak se liší ceny velkých grafických studií od cen grafiků na volné noze.

Počítáme i s opakováním ankety v pravidelných intervalech (rok nebo dva), aby bylo možné sledovat vývoj cen.

27. 7. 2010 Filip Blažek
Sdílet na Twitter   Sdílet na Facebook   Sdílet na Del.icio.us

Komentáře (15)

Příjde mě to jako dobrý nápad, ale u většiny bodů vůbec nedokážu odpovědět.

Problém vidím hlavně v tom, že nemám žádný ceník u kreativní činnosti. Cenu určuji někdy dle chuti, nálady, xichtu klienta či podle toho jak se zrovna vyspím.

Ale mimo tento přístup, mám uplně odlišný koncept ve vytváření ceny u kreativní činnosti.
Klienta se vždy zeptám, kolik na to má peněz, a podle toho navrhnu řešení. Dokážu udělat například novoročenku za 10.000,– ale i za 250.000,–. A klient bude uplně stejný. Jde jen o to kolik do toho chce investovat.
Podle mě, investice je také součást vzkazu.

Lukáš Veverka parasite.cz
28. 7. 2010, 12:56

Lukáši, osobně si myslím, že tento způsob účtování je nefér, i když ho provozuje asi většina designérů. Když chci udělat doma novou podlahu, nečekám, že se na mě podlahář podívá, zjistí, co mám na sobě, jaký mám mobil, jaké mám auto, a řekne: pro vás tak za 50 tisíc. Myslím si, že naše práce má určitou hodnotu, ať už je klient bohatý nebo chudý. Chceš-li dát neziskovce jiné ceny než komerční firmě, dej jí slevu — to mě přijde mnohem férovější než střílení od boku podle toho, kolik asi z klienta „kápne“. Stejně tak můžeš dát slevu komerčnímu subjektu: líbí se mi váš projekt, rád si dám tuto zakázku do portfolio, nabízím slevu XX %.

Souhlasím s tebou, že je možné ceny přizpůsobit na míru klientovi. Ale i v takovém případě si myslím, že máš hlavě jakýsi ceník, od kterého se odvíjí „sleva“ či „přirážka“. Jelikož anketa uvádí i typ klienta, mělo by ti to pomoci určit cenu.

Filip Blažek designiq.cz
28. 7. 2010, 20:35

To si nerozumíme. Já nevymíšlím částku podle toho kolik má klient v kapse. O tom jsem tam nepsal ani slovo. Určuji ceny dle mnoha různých faktorů zakázku od zakázky jiné. Například někdy když mám velkou volnost tak zakázku rád udělám levněji než kdyby mě klient omezoval, a naopak někdy když se po mě chce velká volnost tak si naopak řeknu o to více. Není volnost jako volnost.

Znám své klienty, a vím se kterým se mě dělá lépe a se kterým se mě dělá hůře. Nevidím nic nefér na tom, si určovat cenu dle sympatii a vztahů. Stejně tak odměním větší odměnou takového spolupracovníka který bude příjemnější nebo komunikativnější než člověk který mě celou dobu prudil.

Vyčítáš mi účtování dle movitosti klienta (o kterým já nepsal ani slovo) a sami v té anketě máte rozdělení dle velikosti firmy či obratu. Tomu nerozumím, proč i kdybych to já zohlednoval jakože nezohlednuji proc me to je vyčítáno když sami s tím operujete. Vím proč se to obvykle zohlednuje, jde o určité přihlédnutí k faktu, že čím větší firma tím více může být naše práce vidět tím více jí on bude komunikovat atd. Ale to dnes vůbec nemusí platit. Dnes může více komunikovat IT firma o 15lidech než fabrika v horní dolní která ale zaměstnává 500lidí.

Další věc je, že jako freelance určuji cenu i dle svého vytížení. Nevím co je na tom nefér. Cenu řeknu dopředu. U každé zakázky je sepsaná smlouva o dílo, klient pokud chce dělat se mnou tak na to přistoupí pokud ne, jde jinam. To mě příjde férové.

Třeba u té novoročenky. Příjde klient, a chce novoročenku. Já se ho zeptám co tím chce docílit. Pak mu odhadnu co by mohlo zhruba za typ novoročenky pokrýt jeho potřebu. Jestli chce jen něco poslat lidem tak jako každý, rovnou mu řeknu at si vybere v jakékoliv tiskárně předhotovený vzor a prdne si tam logo. Pokud má nějaký specifický záměr, řeknu mu cenu za kolik jsem ochoten se tomu vůbec věnovat — vymyslet koncept. Zeptám se jaký na to má budget. Podle jeho finančních možností mu navrhnu ideální formu (druh tisku, způsob grafiky, fotka, vektor, typografie, text, atd). Tyhle položky se už dají vyčíslit. Čato se stane, že ve výsledku se podaří udělat věc, která bude stát dokonce méně než byl klient ochoten investovat původně, protože usoudím že na pokrytí jeho potřeb mu bohatě stačí jednoduší řešení než si on původně představoval.
Pak navrhnu koncept a odprezentuji ho už i s cenou za realizaci, ta se liší dle toho co vymyslím. Realizace typografické novoročenky bude stát pravděpodobně méně než novoročenka s šťavnatou fotografií polonahého teamu rozteskávaček z místní floorballové ligy.

___
Nepříjde mě fér, nedat klientovi cenovou kalkulaci před započetím práce. Jinak mě příjde naše práce hodně podobná jako práce architekta. Z podstaty naší práce nejde u většiny kreativních procesů odvodit katalogovou cenu. V architektuře tohle jde u domků na klíč. Já domky na klíč nedělám. Nic proti nim. Ale zajímají mě sofistikované řešení na míru. A ty bohužel nemají jednotnou cenu…

Lukáš Veverka parasite.cz
28. 7. 2010, 23:32

Lukáši, já ti naprosto rozumím. Promiň, že jsem zjednodušil svůj komentář na movitost klienta, myslel jsem obecně účtování podle „ksichtu“, nálady apod.

Já ti tvoje účtování nevyčítám! Myslím si, že podobným způsobem účtuje kde kdo, samozřejmě včetně mě. Když mám hodně práce a přijde zakázka od neznámého člověka, cenu klidně „napálím“. Naopak někdy pracuju za minimum, když to má pro mě nějaký důvod.

Nicméně podívám-li se na svět grafického designu pohledem klienta, myslím, že jsme jeden z nejtajnůstkářštějších a nejméně srozumitelných oborů. Neexistuje žádný ani nepsaný standard, co klient dostane, když si objedná logo. Někdo dodá logomanuál, soubory v X formátech, jiný jeden JPG. Naše weby jsou nepřehledné, mají divné ovládání, často postrádají elementární informace. Myslím si, že dokud nebude prezetnace grafických designérů pro veřejnost čitelná, nebudeme-li mít ceník jako truhláři, budeme vnímáni jako banda nenasytných exotů.

Mít ceník neznamená účtovat si vždy částky na něm uvedené. Mohu nabízet slevy, přirážky apod. Ale myslím si, že by klient měl vědět, na čem je, ještě než vstoupí do studia. Zatím je to konkurenční nevýhoda, neboť kdo zveřejní ceník, může odradit potencionální klienty, ale jsem přesvědčen, že za 10 let bude orientační ceník naprosto normální. Nebo alespoň vysvětlení, na základě čeho se vytváří cena. My třeba ve studiu máme ceník určitých prací a pracujeme na co nejúplnějším ceníku, už třeba proto, abychom byli s cenou konzistentní u opakovaných zakázek.

Filip Blažek designiq.cz
29. 7. 2010, 00:03

Já ti rozumím, ale pro mě je to celkem nerealizovatelná myšlenka, přemýšlet o kreativní práci v rozmezí ceníku. DTP, Retuše, tisk, atd, se dají takto měřit. Ale vizuální styl podle mě ne.

Druhá věc odjinud je to, že bych dnes už logo bez vizálního stylu vůbec nedělal, tudíž částku za logo jestli se tím myslí ten font a vedle něho obrázek opravdu nevím a ani o tom neumím přemýšlet jako o samostatné položce. Je to součást celého vizuálu asi jako písmeno X v abecedě. Zajímalo by mě jestli by třeba člověk co tvoří písma uměl vyjádřit cenu za jedno písmeno.

Lukáš Veverka parasite.cz
29. 7. 2010, 12:03

Já už jsem v pozici, že namísto abych klientovi dvě hodiny dělal kalkulaci se rovnou zeptám kolik na to má. Bohužel, doba se krutě změnila. Nebo máte jinej pocit? V TDC jsme měli ceník, ale antimonopolní úřad nám dal pokutu 50 litrů za kartel, takže vlastně asni ten odrazovej můstek doporučených cen byl na hovno a slízli jsme to. Ale díky za tenhle projekt, jsem zvědav kdo napíše, předpokládám, že nikdo. Lidi jsou opatrný víc než dřív. Čekají na chyby druhých. Je to boj o kost. A psů je tady dost.

petr krejzek
1. 8. 2010, 18:30

Petře, myslím, že budeš příjemně překvapený, kolik odpovědí v anketě bude. Nechci zatím nic prozrazovat, ale dosavadní účast výrazně předčí mé odhady.

Filip Blažek designiq.cz
1. 8. 2010, 22:00

Jak jsem psal do diskuze na font, pro mě by bylo mnohem jednoduší uvést konkrétní zakázky v jednotlivých kategorií s přesně definovaným rozsahem co jsme konkrétně na tom dělal a kolik jsem účtoval.

Navíc by to jako anketa mnohem lépe popisovalo skutečnost, společně s uvedením jména místa působnosti a ukázky té práce, se dá pak udělat nějaký obrázek.

Lukáš Veverka parasite.cz
2. 8. 2010, 14:22

Tohle je češtinářská hrůza “ nemislíte“?

Sylva Weberová
22. 9. 2010, 09:04

Jak to tedy vypadá, budete výsledky zveřejňovat?

David Sasín
23. 11. 2010, 23:57

Ano, výsledky budou zveřejněny v nejbližším vydání Fontu a zároveň na této stránce. Odpovědi došly od necelých 240 respondentů.

Filip Blažek designiq.cz
25. 11. 2010, 23:19

Kde najdu prosím slibované výsledky? Anketu jsem vyplnil, a proto by mě docela zajímalo srovnání. Díky.

Jan Ptáčník adbros.cz
25. 8. 2011, 15:03

Dobrý den pane Blažku. Je to bezmála rok co jste zde naposled přislíbil zveřejnění výsledků ankety. Doposud jsem je ale nikde nenašel. Možná jsem to jen přehlédl. Můžete mi prosím sdělit jak to tedy s těmi výsledky je?
Děkuji za odpověď

Pavel Beneš
9. 11. 2011, 10:15

…tak se omlouvám, špatně jsem hledal. Jen jsem asi čekal nějaké oficiální oznámení nebo link v článku. Zkusil jsem popátrat po internetu a narazil jsem na odkaz ke stažení (btw na nějakém úplně jiném než tomto webu…)

Pavel Beneš
9. 11. 2011, 10:28

Sypu si popel na hlavu. Pro nedostatek času jsem prostě nepřipravil tabulku pro web. Výsledky vyšly ve Fontu před časem. Dal jsem si to za úkol zpracovat do konce prosince a zveřejnit zde na Typo.cz. Všem se omlouvám.

Filip Blažek
9. 11. 2011, 13:14

Vložit komentář




Autor

Filip Blažek

Spoluzakladatel časopisu TYPO, grafický designér ve studiu Designiq, pedagog, spoluautor knihy Praktická typografie.